De Hele Olifant - nieuwsbrief - juni 2009

Leren en onderwijs gebaseerd op inzicht in de universele wetmatigheden is meer in lijn met de hedendaagse kinderen, komt meer overeen met wie we in essentie zijn en is meer in harmonie met het grotere geheel.

Lieve mensen,

Voor de zomervakanties echt beginnen is hier nog even op de valreep  een nieuwe nieuwsbrief over de laatste ontwikkelingen rond 'De Hele Olifant in Beeld' en  de transformatie van leren en onderwijs.

De puzzelstukjes beginnen weer op hun plaats te vallen
Het werk aan mijn tweede boek vordert. Net als bij ‘De Hele Olifant in Beeld’ ben ik eerst een tijd bezig geweest met het verzamelen van ‘de puzzelstukjes’, alsof het schrijven van het boek zoiets is als het maken van een puzzel van duizend puzzelstukjes, waarvoor eerst al die puzzelstukjes verzameld moeten worden. Ik kan wel de puzzelstukjes herkennen, maar ik heb daarbij niet ‘het plaatje op de deksel’.  Als ik het gevoel heb, dat ik de meeste stukjes gevonden heb, kan ik daadwerkelijk aan het puzzelen gaan, dat is een erg leuke fase, want het betekent dat ik steeds leuke ontdekkingen doe, iedere keer wanneer een paar van de gevonden puzzelstukjes prachtig aan elkaar blijken passen en zo steeds opnieuw verrassende delen van het grotere plaatje laten zien. Wat nu in ieder geval al duidelijk zichtbaar voor me is geworden is het volgende:  individuen kunnen optimaal functioneren, wanneer die individuen in balans zijn en - bewust of onbewust - hun zijn en handelen in lijn brengen met de in werking van de universele wetmatigheden. Maar zolang die ‘Individuen in balans’ onderdeel zijn van een ‘Samenleving uit balans’, is het niet altijd even makkelijk om die balans te blijven houden. In andere woorden, dit is wel de eerste stap, maar tegelijkertijd nog maar een deel van het verhaal.

Samenlevingen in balans
Daarom heb ik nu inmiddels ook een paar hoofdstukken geschreven over ‘Samenlevingen in Balans’. ‘Samenlevingen in Balans’ zijn samenlevingen, waarbij inzicht in de werking van de universele wetmatigheden een inherent onderdeel is van de cultuur,waardoor de individuen in zo’n samenleving makkelijker in balans blijven en de samenleving als geheel  optimaal functioneert in harmonie is met het grotere geheel. Het goede nieuws is, dat ‘Samenlevingen in Balans’ geen utopie zijn, maar aan de basis liggen van alle samenlevingen, ook van onze westerse samenleving. Ooit was ook onze westerse samenleving een ‘Samenleving in balans’. Bovendien bestaan er tot op heden nog steeds ‘Samenlevingen in Balans’, zodat informatie over zowel vroegere als hedendaagse ‘Samenlevingen in Balans’ ons kan leren wat er nodig is om ook van onze westerse samenleving weer een ‘Samenleving in Balans’ te maken.  In 2003 was er het eerste  wereldwijde congres over ‘Samenlevingen in Balans’ in Luxemburg en in 2005 volgde al het tweede wereldwijde congres over ‘Samenlevingen in Balans’ in Texas, USA en het schijnt dat er inmiddels aan de voorbereidingen van een derde congres in Canada gewerkt wordt… ‘Samenlevingen in Balans’ blijken matriarchaten te zijn, waarbij - in lijn met de Wet van Dynamische Balans - vrouwen en mannen (en het vrouwelijke en mannelijke aspect) niet alleen gelijkwaardig zijn, maar vrouwen – in lijn met asymmetrie volgens de Gulden Snede - bovendien vaak een centrale en verbindende rol vervullen. Kortom,  om jullie alvast deelgenoot hiervan te maken, heb ik op mijn website alvast een nieuw pagina gemaakt speciaal over ‘Samenlevingen in Balans’, met  een korte tekst over deze samenlevingen, diverse links naar websites met informatie hierover en een boekenlijst voorgeïnteresseerden.

Leren en onderwijs in balans
En wanneer we de informatie over ‘Individuen in Balans’ en ‘Samenlevingen in Balans’ met elkaar combineren, wordt ook duidelijk wat ‘Onderwijs in Balans’ is: ‘Onderwijs in Balans’ is onderwijs waarbij inzicht in de werking van de universele wetmatigheden een inherent onderdeel is van de onderwijscultuur,zodat het mogelijk wordt dat docenten en leerlingen hun zijn en handelen in lijn brengen met de in werking van de universele wetmatigheden, en iedereen zijn of haar unieke talenten optimaal kan ontwikkelen en daarmee op een unieke wijze bij kan dragen aan het welzijn van alles en iedereen. In andere woorden, voor de transformatie van leren en onderwijs is enerzijds nodig van de individuen die werkzaam zijn met kinderen (niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders) ‘Individuen in Balans’ zijn, maar zolang die individuen én dat onderwijs onderdeel zijn van een ‘Samenleving uit Balans’, vraagt het erg veel energie om dat ‘Onderwijs in Balans’ in stand te houden. Het is wel een belangrijke tweede stap, die laat zien wat er mogelijk is, maar tegelijkertijd nog steeds slechts een deel van het verhaal.  
Onderwijs neemt bij dit alles tegelijkertijd een heel belangrijke plek in, want het onderwijssysteem kan zowel de bestaande ‘Samenleving uit Balans’ in stand houden en versterken, als juist ook een zeer belangrijke rol spelen bij de verschuiving van een ‘Samenleving uit Balans’ naar een ‘Samenleving in Balans’. Zodra we dit met ons allen inzien en voor dit laatste kiezen, zal de transformatie zowel van het onderwijs als van de samenleving als geheel zeer snel kunnen verlopen. Kortom, ik zal deze zomer met veel plezier verder schrijven en hopelijk na de zomer hier meer over melden.

Andere website nieuwtjes
Verder heb ik op mijn website bij het Nieuws nog een link gemaakt naar een filmpje met een interview met Peter Kingsley over het ‘risico’ van het ontdekken van iets nieuws, op de website van het Global Oneness Project.
En de vorige nieuwsbrieven zijn nu ook na te lezen op mijn website via links op de agenda pagina.

Agenda
En dan is hier weer de agenda van de presentaties over 'De Hele Olifant in Beeld' die ik dit najaar zal geven.  Zodra er nieuwe data bekend zijn zullen die op de agenda op mijn website te vinden zijn en natuurlijk weer in de volgende nieuwsbrief.

Donderdag 10 september 2009, lezing 'De Hele Olifant in Beeld', in Veldhoven, bijeenkomst georganiseerd door de Oecumenische werkgroep "Er is meer..."

Tijd:

zaal open 19.15 uur, aanvang 20.00 - 22.15 uur

Plaats:

Immanuelkerk, Teullandstraat 3, 5503 VV Veldhoven

Kosten:

8 euro inclusief koffie en thee

Aanmelden:

niet nodig

Meer informatie:

zie ook www.immanuelkerkveldhoven.nl en dan op deze site klikken op de link naar 'Er is meer...'

 

Donderdag 24 september 2009, lezing 'De Hele Olifant in Beeld', in Vleuten, als onderdeel van het kleinschalige evenement (maximaal 26 personen) 'Eten met Inhoud', een maaltijd met een verhaal, georganiseerd door Jacintha Batenburg

Tijd:

Aanvang  tussen 18.30 en 19.00 uur met een drankje. 
Om 19.00 gaan we aan tafel voor het voorgerecht.
Na het voorgerecht gaat het gezelschap naar een andere ruimte waar de lezing zal plaatsvinden. 
Voor het hoofdgerecht komen we weer terug en heeft iedereen gelegenheid aan elke willekeurige tafel aan te schuiven, waar ook de spreekster zal meeëten en bij u aan tafel kan belanden. 
Het eten wordt verzorgd door een cateringbedrijf.

Plaats:

In de oorspronkelijke kelders van het kasteel 'de Hamtoren', Hamlaan 3, Vleuten

Kosten:

€ 50,- per persoon, inclusief maaltijd, drank en lezing. 

Aanmelden:

via www.jacinthabatenburg.nl  op pagina evenementen, en daar inschrijven via het contactformulier

Meer informatie:

zie www.jacinthabatenburg.nl

 

Donderdag 8 oktober 2009, lezing 'De Hele Olifant in Beeld', in Bennekom, bijeenkomst georganiseerd door de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NBP

Tijd:

20.00 - 22.00 uur

Plaats:

Ontmoetingskerk, Emmalaan 1, Bennekom

Kosten:

leden NPB 6 euro, niet leden 8 euro incl. koffie/thee

Aanmelden:

niet nodig

Meer informatie:

zie ook www.npbbennekom.nl

 

Woensdag 4 november 2009, lezing 'De Hele Olifant in Beeld', in Vlaanderen, België, als onderdeel van de Inspiratiedagen op 4, 5 en 6 november 2009 met het thema:

"Sterven: einde of overgang? Over vergankelijkheid, onthechting en liefde voor het leven"

georganiseerd door La Verna, een beweging voor bewustzijn, inspiratie & verbondenheid

Programma

woensdag 4 november
ontvangst vanaf 9.00 uur
Marja de Vries - 9.30 - 12.30 uur - De Hele Olifant in Beeld
Lama Thubten Wangmo - 14.30 - 17.30 uur - Overlijden, een weg naar een nieuw begin
Hilke Veris -20.00 - 22.00 uur - Gekuste uit de dood
donderdag 5 november
Marc Cosyns - 9.30 - 12.30 uur - Herinner je (je) mijn sterven: vraag- en uitroepteken
Benoît Standaert ber -14.30 - 17.30 uur - Wat na de dood?
Muzikale avond met Ark - 20.00 - 22.00 uur
vrijdag 6 november
Marinus van den Berg - 9.30 - 12.30 uur - Sterven is altijd een kruispunt

Plaats:

Centrum "Groenhove", Bosdreef 5, 8820 Torhout, België

Kosten:

De lezing 'De Hele Olifant in Beeld' is een onderdeel van het driedaagse programma, maar er kan in principe ook alleen op de lezing ingetekend worden.
€ 195 voor de driedaagse, met volledig pension, vanaf dinsdagavond
€ 170 voor de driedaagse, met volledig pension, vanaf woensdagmorgen
€ 150 voor de driedaagse, met middag- en avondmaal, zonder overnachting en ontbijt
€ 65 voor de volledige woensdag of donderdag, met middag- en avondmaal
€ 27 voor de vrijdag, met middagmaal
€ 15 per afzonderlijke activiteit
€ 25 voor een overnachting met ontbijt
€ 12 voor een middagmaal
€ 8 voor een avondmaal

Aanmelden:

via een inschrijfformulier, meer info hierover en voor andere praktische info: het secretariaat van La Verna, zie www.laverna.be

Meer informatie:

zie voor de nadere details over het programma: de brochure
voor bijkomende inhoudelijke info: Kristin Vanschoubroek, laverna@telenet.be

 

Dat was het nieuws voor deze keer. Een hele fijne zomer en voor iedereen die De Hele Olifant in Beeld bewaard heeft om in de vakantie te lezen, heel veel leesplezier en ik ben benieuwd naar reacties.

 

Lieve groetjes, Marja de Vries